Mobilność

Celem realizacji Zadania 3 -Wsparcie międzynarodowej mobilności dla najlepszych polskich i zagranicznych doktorantów kształcących się szkole doktorskiej, jest internacjonalizacja Międzynarodowej Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, w tym zwiększenie mobilności międzynarodowej doktorantów oraz wzrost liczby projektów doktorskich realizowanych we współpracy międzynarodowej.

Zarządzenie nr 51/2022 z dnia 23 maja 2022 r. Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi w sprawie Regulaminu dofinansowania zagranicznych wyjazdów naukowych w ramach programu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej „STER − Umiędzynarodowienie szkół doktorskich” w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi

Relacje z wyjazdów

lek. Beata Filipek • Yale University School of Medicine

Relacja lek. Beaty Filipek doktorantki Międzynarodowej Szkoły Doktorskiej – wyjazd w ramach programu NAWA Ster.

Od maja 2023 roku jestem na wyjeździe naukowym w USA, który odbywam w ramach programu STER pt. Internationalization empowerment of Doctoral School at Medical University of Lodz (InterEmpowereD)” finansowanego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej.

Promotorami mojej rozprawy doktorskiej są prof. dr hab. n. biol. Popławski Tomasz z Zakładu Mikrobiologii i Biochemii Farmaceutycznej UM w Łodzi oraz prof. Kevin O’Connor z Yale University School of Medicine, USA.

W laboratorium Profesora Kevina O’Connora, Department of Neurology Yale University School of Medicine, realizuję projekt naukowy mający na celu badanie patomechanizmów związanych z występowaniem demielinizacyjnch chorób układu nerwowego tj. choroby z przeciwciałami przeciwko mielinie oligodendrocytów (MOGAD) i zapaleniem nerwów wzrokowych i rdzenia kręgowego (NMO). Przy wykorzystaniu zaawansowanych technik biologii molekularnej badane i charakteryzowane są autoprzeciwciała występujące u pacjentów.

Efektem mojej dotychczasowej współpracy naukowej z wymienionym ośrodkiem badawczym jest publikacja „MOGAD patient autoantibodies induce complement, phagocytosis, and cellular cytotoxicity” opublikowana w czasopismie JCI insight IF 9,496.

mgr Natalia Płóciennik • University of Cagliari (Italy)

Wiosną tego roku (2024) odbyłam miesięczny pobyt na Uniwersytecie w Cagliari (Włochy) w Zakładzie Nauk Medycznych i Zdrowia Publicznego, miejscu pracy mojego promotora – prof. Paolo Contu. Mój pobyt był zrealizowany dzięki wsparciu międzynarodowej mobilności w ramach projektu NAWA STER.  Celem mojej wizyty była interdyscyplinarna współpraca nad artykułem naukowym. Dzięki wspólnej pracy i ożywionym dyskusjom podjęliśmy działania zbliżające nas ku wyznaczonemu celowi.

Podczas pobytu aktywnie uczestniczyłam w szeregu działań badawczych: przegląd literatury, przygotowanie matrycy niezbędnej do analizy artykułów naukowych, angażowałam się w regularne spotkania i wspólne dyskusje z współpracownikami, wymieniając się doświadczeniem pozyskanym w różnych środowiskach, aby uzyskać wgląd w wieloaspektową naturę zespołu jelita drażliwego, który jest w moim obszarze naukowych zainteresowań.

Dzięki naszym wspólnym wysiłkom zdobyliśmy cenne informacje na temat roli terapii manualnej w leczeniu IBS. Chociaż badania są w toku, wstępne ustalenia sugerują, że interwencje terapii manualnej mogą przyczynić się do złagodzenia objawów i poprawy ogólnego samopoczucia osób z IBS. Co więcej, nasze interdyscyplinarne podejście podkreśliło znacznie zajęcia się biopsychospołecznymi aspektami IBS i dostosowania interwencji do indywidualnych potrzeb pacjenta.

Moja miesięczna wizyta na Uniwersytecie w Cagliari była wzbogacającym i satysfakcjonującym doświadczeniem, zarówno zawodowym, jak i osobistym. Praca z ekspertami z różnych dziedzin, takich jak zdrowie publiczne, gastroenterologia czy fizjoterapia zapewniła mi holistyczne spojrzenie i podkreśliła znaczenie interdyscyplinarnej pracy zespołowej w badaniach dotyczących opieki zdrowotnej.

Jestem wdzięczna za możliwość współpracy z utalentowanym i mającym bogate doświadczenie zespołem, inspirującym było obserwowanie zaangażowania i pasji każdego członka zespołu w dążeniu do wspólnego celu. Atmosfera współpracy zachęcała do otwartej komunikacji i wymiany pomysłów, tworząc dynamiczne i produktywne środowisko badawcze.

Czas spędzony na Uniwersytecie w Cagliari pozwolił mi zdobyć praktyczne doświadczenie w gromadzeniu i analizie danych, które stanowi kolejny etap doskonalenia moich umiejętności badawczych.

Jestem wdzięczna za wsparcie i opiekę mentorską jakie otrzymałam, a patrząc w przyszłość, nie mogę się doczekać kontynuowania naszej współpracy.

Podziel się